Skip til hoved indholdet

Betalingsparkering

    Hjem Borger Trafik, veje og parker Trafik og mobilitet Parkering Betalingsparkering

Det er kun muligt at betale med betalingskort i vores p-automater. Derudover kan parkering betales via forskellige apps.

I Kolding Midtby er der flere betalingsparkeringspladser. Det er kun muligt at betale for parkering med betalingskort i vores p-automater på de enkelte pladser. Derudover er det muligt at betale for parkering med diverse apps fra forskellige udbydere og med dagskort og månedskort, som kan købes i kommunens licenssystem.

Kort over betalingsparkering på Låsbybanke, Hyrdestræde, Ny Vestergade og Borchs Gård

Køb beboerlicens og måneds- eller dagskort til parkering

Det er kun muligt at betale med betalingskort i p-automaterne.

Kortbetaling

Kortbetaling er bagudbetalt. Derved betales der udelukkende for den tid, som du har parkeret. Det er muligt at benytte Dankort, Visakort, Mastercard, Maestro, Eurocard og JCB.

Systemet fungerer således, at du skal have dit betalingskort i p-automaten 2 gange.

Når du har parkeret din bil, indlæser du dit betalingskort i en af p-automaterne på p-pladsen.

Parkeringsbilletten er digital og bliver tilknyttet bilens registreringsnummer. Kommunens Cityassistenter kan derved kontrollere bilen elektronisk via scanning af nummerpladen. 

Når du ønsker at afslutte din parkering indsættes det samme betalingskort en gang til i en af p-automaterne på p-pladsen. Derved vil du blive checket ud af p-automaten. Husk at tjekke din kvittering om kortnumrene passer sammen.

Hvis p-automaten ikke vil læse dit betalingskort, så prøv i stedet en af de andre p-automater på p-pladsen. Hvis det ikke virker kan du benytte kontaktinformationerne på p-automaten.

Hvis parkeringen ikke afsluttes, vil du automatisk blive udchecket efter 24 timer. Ved automatisk udcheckning skal du betale for den samlede parkeringstid, indtil udcheckning er sket (på hverdage kl. 08.00-18.00 og lørdage kl. 08.00-14.00). Dog maksimalt 150 kr. for 24 timers parkering.

Gebyr på betaling med kort?

Vær opmærksom på, at det kan koster et mindre gebyr ved brug af betalingskort i p-automaten. Gebyret fastsættes af det firma, som har udstedt kortet. Hos dit pengeinstitut kan du få oplyst gebyrets størrelse.

Automaten virker ikke eller er ude af drift

Hvis p-automaten ikke virker eller den er ude af drift bedes du kontakte kommunen via de kontaktinformationer, som står på p-automaten.

På alle offentlige betalingsparkeringspladser er det muligt at benytte mobilbetaling / parkeringsapp’s i stedet for at betale via p-automaterne.

Når du vælger at betale med parkeringsapp’s skal du være opmærksom på, at du derved indgår en aftale med et privat firma og de betingelser som firmaet har for brug af deres tjenester. Kolding Kommunes aftale med firmaerne bygger udelukkende på firmaets forpligtigelser til at videregive pengene for den holdte parkeringstiden til Kolding Kommune. Det betyder, at Kolding Kommune IKKE har indflydelse på de betingelser, som firmaerne har overfor brugerne. Kolding Kommune kan derfor ikke kan hjælpe i forbindelse med fejl o.lign. eller give vejledning i hvordan de forskellige apps benyttes.

Det er dit eget ansvar, at de oplysninger som du har oplyst i parkeringsapp’en, er korrekte. Hvis du f.eks. ikke har registreret din nummerplade korrekt i den parkeringsapp du benytter, vil du kunne få en p-afgift for at parkere uden betaling. I sådanne situationer vil din p-afgift være gyldig også selvom du har dokumentation for, at du har betalt for parkeringen med parkeringsapp’en, men med en anden nummerplade. HUSK altid at kontrollere oplysningerne i parkeringsapp’s inden du benytter dem.

Kolding Kommune har indgået aftaler med nedenstående firmaer om mobilbetaling på offentlige betalingsparkeringspladser:

  • EasyPark
  • ParkPark
  • Parkman
  • Parkone
  • OK

Nedenfor kan du få svar på nogle af de mest stillede spørgsmål til betalingsparkering.

  • Jeg har glemt at checke ud
    Hvis du har glemt at afslutte din parkering på p-automaten, kan du inden for 24 timer efter din parkering er påbegyndt, kontakte Kolding Kommune, som kan hjælpe med at afslutte parkeringen.

    Dette gøres ved at ringe på tlf. 79 79 74 50. Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

    Parkeringen vil blive afsluttet på det tidspunkt, hvor kommunen modtager dit opkald.

  • Jeg er blevet trukket 150 kr. for min betaling
    Hvis du har betalt 150 kr for en parkering, så har du ikke husket at afslutte din parkering i p-automaten. Din parkering er kun afsluttet, hvis det fremgår af skærmen på p-automaten og du har modtaget en kvittering.
    Efter 24 timer bliver din parkering p-automatisk afsluttet og du vil skulle betale 150 kr for din parkering.

  • Jeg kan ikke afslutte min parkering
    Hvis du har problemer med at checke ud på p-automaten, skal du i stedet benytte en af de andre p-automater på p-pladsen. Hvis dette ikke afhjælper problemet skal du benytte de kontaktoplysninger som står på p-automaten.

  • Hvordan ved jeg, at jeg er checket ud?
    På p-automaten vil det fremgå, at du er checket ud. 

    Har du problemer med at checke ud bedes du kontakte Kolding Kommune på tlf. 79 79 74 50.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

  • Problemer med en parkeringsautomat

    Ved fejl på en p-automat, benyttes en anden p- automat i samme p-plads. Hvis dette ikke hjælper skal du benytte kontaktoplysningerne som fremgår af p-automaterne.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

  • Parkeringsautomaten er ude drift

    Hvis p-automaten er ude af drift skal du kontakte Kolding Kommune på tlf. 79 79 74 50.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

Følg linket til siden Databeskyttelse

Telefon: 79 79 79 79
kommunen@kolding.dk

Genveje