Skip til hoved indholdet

Betalingsparkering

Det er muligt at betale med kontanter og kreditkort i vores p-automater. Derudover kan parkering betales via forskellige apps.

I Kolding Midtby er der flere betalingsparkeringspladser. Det er muligt at betale for parkering med kontakter og kreditkort i vores p-automater på de enkelte pladser. Derudover er det muligt at betale for parkering med diverse apps fra forskellige udbydere og med dagskort og månedskort, som købes i kommunens licenssystem.

I tabellen kan du se taksterne for de offentlige parkeringspladser:

Takster for parkering

Pris 2019

01.05.-31.12.

P-pladser med betaling, takst pr. time

15 kr.

1 døgns parkeringskort til udvalgte offentlige p-pladser

35 kr.

3 døgns parkeringskort til udvalgte offentlige p-pladser

70 kr.

7 døgns parkeringskort til udvalgte offentlige p-pladser

150 kr.

Månedskort til udvalgte offentlige p-pladser

500 kr.

Parkeringslicens – Grøn zone (Pris pr. mdr.)

100 kr.

Parkeringslicens – Orange zone (Pris pr. år.)

200 kr.

Det er muligt at betale med mønter og kreditkort i p-automaterne.

Møntbetaling

Ved møntbetaling betales der forud for parkeringen og parkeringen er derved gældende til det tidspunkt som fremgår af billetten.

Ved ankomst til p-pladsen skal du betale for den ønskede tid, du vil parkere. Det er muligt at benytte 1 kr., 2 kr., 5 kr., 10 kr. og 20 kr. Det er ikke muligt at få dine penge igen, hvis du fortryder, eller har kommet forkerte mønter i maskinen. Billetten lægges synligt i forruden, så cityassistenterne tydeligt kan se den.

Kortbetaling

Kreditkortbetalingen er bagudbetalt. Derved betales der udelukkende for den tid, som du har parkeret. Det er muligt at benytte Dankort, Visakort, Mastercard, Maestro, Eurocard og JCB.

Systemet fungerer således, at du skal have dit betalingskort i maskinen 2 gange. Kreditkortet indlæses i en af p-automaterne på p-pladsen, når du har parkeret din bil. Derefter lægges billetten synligt i bilens forrude, så cityassistenterne tydeligt kan se den.

Når du ønsker at afslutte din parkering indsættes samme kreditkort en gang til i en af p-automaterne på p-pladsen. Derved vil du blive checket ud af p-automaten. Husk at tjekke din kvittering om kortnumrene passer sammen.

Hvis automaten ikke vil læse dit kreditkort, så prøv i stedet en af de andre automater på p-pladsen. Hvis det ikke virker kan du benytte kontaktinformationerne på automaten.

Hvis parkeringen ikke afmeldes/udcheckes, vil du automatisk blive udchecket efter 24 timer. Ved automatisk udcheckning skal du betale for den samlede parkeringstid, indtil udcheckning er sket (på hverdage kl. 08.00-18.00 og lørdage kl. 08.00-14.00). Dog maksimalt 150 kr. for 24 timers parkering.

Gebyr på betaling med kort?

Vær opmærksom på, at det kan koster et mindre gebyr ved brug af betalingskort i P-automaten. Gebyret fastsættes af det firma, som har udstedt kortet. Hos dit pengeinstitut kan du få oplyst gebyrets størrelse.

Automaten virker ikke eller er ude af drift

Hvis automaten ikke virker eller den er ude af drift kan du kontakte kommunen via de kontaktinformationer, som står på automaten.

På udvalgte parkeringspladser i Kolding er det muligt at benytte et dagskort. Et dagskort giver mulighed for at parkere ubegrænset på udvalgte tidsbegrænsede parkeringspladser, så det f.eks. er muligt at parkere en hel arbejdsdag.

Det er muligt at købe dagskort til 1 døgn, 3 sammenhængende døgn og 7 sammenhængende døgn.

Dagskortet giver adgang til fri parkering på følgende parkeringspladser i Kolding bymidte:

  • Ejlersvej (v/ Slotssøen) på de 2 forreste rækker
  • Behrensvej
  • Midtgården
  • Riberdyb
  • Slotsallé/Sneglen
  • Ålegården foran OK-klubben 

Et dagskort koster følgende:

  • 1 døgn 35 kr.
  • 3 sammenhængende døgn 70 kr.
  • 7 sammenhængende døgn 150 kr.

Dagskort er tilgængelige for alle og kan bestilles via Kolding Kommunes licenssystem. I forbindelse med køb af dagskort skal du angive startdatoen for dagskortet.

Dagskortet er digitalt og bliver tilknyttet bilens registreringsnummer. Kommunens cityassistenter kan derved kontrollere bilen elektronisk via nummerpladen. Det er muligt løbende at ændre nummerpladen, som er tilknyttet dagskortet, f.eks. hvis der er flere biler, som skiftes til at benytte dagskortet. Fra 1. maj 2019 skal der ikke længere være et fysisk kort i bilen.

Fysiske skrabebilletter

Fra 1. maj 2019 er det ikke længere muligt at benytte de fysiske skrabebilletter i køretøjerne.

Hvis du har en fysisk skrabebillet som er gyldig efter d. 1. maj 2019, vil det være muligt at få pengene tilbage for ubrugte skrabebilletter indtil d. 15. december 2019.

Du kan få penge refunderet på to måder:

  • Henvend dig hos By- og Udviklingsforvaltningen, Nytorv 11, Kolding, i tidsrummet mandag-fredag, kl. 10-14, torsdag dog kl. 10-16.30. Medbring ikke-brugte skrabebilletter. Når du oplyser dit CPR-nummer, indsættes det resterende beløb på din NemKonto.
  • Send ubrugte skrabebilletter til By- og Udviklingsforvaltningen, Nytorv 11, 6000 Kolding sammen med dit navn, adresse og CPR-nummer. Herefter indsættes det resterende beløb på din NemKonto.

På udvalgte parkeringspladser i Kolding er det muligt at benytte et månedskort. Et månedskort giver mulighed for at parkere ubegrænset på udvalgte tidsbegrænsede parkeringspladser, så det f.eks. er muligt at parkere en hel arbejdsdag.

Månedskortet giver adgang til fri parkering på følgende parkeringspladser i Kolding bymidte:

• Ejlersvej (v/ Slotssøen) på de 2 forreste rækker
• Behrensvej
• Midtgården
• Riberdyb
• Slotsallé/Sneglen
• Ålegården foran OK-klubben

Månedskort er tilgængeligt for alle. Månedskortet koster 500 kr. og kan bestilles via Kolding Kommunes licenssystem.

Månedskortet er digitalt og bliver tilknyttet bilens registreringsnummer. Kommunens cityassistenter kan derved kontrollere bilen elektronisk via nummerpladen. Det er muligt løbende at ændre nummerpladen, som er tilknyttet månedskortet, f.eks. hvis der er flere biler som skiftes til at benytte månedskortet. Fra 1. maj 2019 skal der ikke længere være et fysisk kort i bilen.

Fysiske månedskort

Fra 1. maj 2019 er det ikke længere muligt at benytte de fysiske månedskort i køretøjerne.

Hvis du har et fysisk månedskort som er gyldig efter d. 1. maj 2019, vil det være muligt at få pengene tilbage for ubrugte hele måneder indtil d. 15. december 2019. Det vil ikke være muligt at få penge tilbage for mindre end 1 mdr.

Du kan få penge refunderet på to måder:

  • Henvend dig hos By- og Udviklingsforvaltningen, Nytorv 11, Kolding, i tidsrummet mandag-fredag, kl. 10-14, torsdag dog kl. 10-16.30. Medbring ikke-brugte månedskort. Når du oplyser dit CPR-nummer, indsættes det resterende beløb på din NemKonto.
  • Send ubrugte månedskort til By- og Udviklingsforvaltningen, Nytorv 11, 6000 Kolding sammen med dit navn, adresse og CPR-nummer. Herefter indsættes det resterende beløb på din NemKonto.

På alle offentlige betalingsparkeringspladser er det muligt at benytte mobilbetaling / parkeringsapp’s i stedet for at betale via automaterne.

Når du vælger at betale med parkeringsapp’s skal du være opmærksom på, at du derved indgår en aftale med et privat firma og de betingelser som firmaet har for brug af deres tjenester. Kolding Kommunes aftale med firmaerne bygger udelukkende på firmaets forpligtigelser til at videregive pengene for den holdte parkeringstiden til Kolding Kommune. Det betyder, at Kolding Kommune IKKE har indflydelse på de betingelser, som firmaerne har overfor brugerne. Kolding Kommune kan derfor ikke kan hjælpe i forbindelse med fejl o.lign. eller give vejledning i hvordan de forskellige apps benyttes.

Det er dit eget ansvar, at de oplysninger som du har oplyst i parkeringsapp’en, er korrekte. Hvis du f.eks. ikke har registreret din nummerplade korrekt i den parkeringsapp du benytter, vil du kunne få en p-afgift for at parkere uden betaling. I sådanne situationer vil din p-afgift være gyldig også selvom du har dokumentation for, at du har betalt for parkeringen med parkeringsapp’en, men med en anden nummerplade. HUSK altid at kontrollere oplysningerne i parkeringsapp’s inden du benytter dem.

Kolding Kommune har indgået aftaler med nedenstående firmaer om mobilbetaling på offentlige betalingsparkeringspladser:

  • EasyPark
  • ParkPark
  • Parkman
  • Parkone
  • OK (efteråret 2019)

Nedenfor kan du få svar på nogle af de mest stillede spørgsmål til betalingsparkering.

  • Jeg har glemt at checke ud
    Hvis du har glemt at afslutte din parkering på p-automaten, kan du inden for 24 timer efter din parkering er påbegyndt, kontakte Kolding Kommune, som kan hjælpe med at afslutte parkeringen.

    Dette gøres ved at ringe på tlf. 79 79 14 00. Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

    Parkeringen vil blive afsluttet på det tidspunkt, hvor kommunen modtager dit opkald.

  • Jeg er blevet trukket 150 kr. for min betaling
    Hvis du har betalt 150 kr for en parkering, så har du ikke husket at afslutte din parkering i p-automaten. Din parkering er kun afsluttet, hvis det fremgår af skærmen på automaten og du har modtaget en kvittering.
    Efter 24 timer bliver din parkering automatisk afsluttet og du vil skulle betale 150 kr for din parkering.

  • Jeg kan ikke afslutte min parkering
    Hvis du har problemer med at tjekke ud på p-automaten, skal du i stedet benytte en af de andre automater på p-pladsen. Hvis dette ikke afhjælper problemet skal du benytte de kontaktoplysninger som står på automaten.

  • Hvordan ved jeg, at jeg er checket ud?
    Alle automater kommer med en kvittering på ”købet”, når du er check’et korrekt ud.
    Hvis du ikke får en kvittering, kan du ikke være sikker på, at udcheckningen er fortaget korrekt og bør derfor benytte en anden automat på samme plads eller kontakte Kolding Kommune for hjælp.

    Dette gøres ved at benytte de kontaktoplysninger, som fremgår af automaten.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

    Hvis du ikke er checket ud vil parkeringen blive afsluttet på det tidspunkt, hvor kommunen modtager dit opkald.

  • Problemer med en parkeringsautomat

    Ved fejl på en automat, benyttes en anden automat i samme område. Hvis dette ikke hjælper skal du benytte kontaktoplysningerne som fremgår af automaterne.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.

  • Parkeringsautomaten er ude drift

    Hvis p-automaten er ude af drift skal du kontakte Kolding Kommune ved at benytte de kontaktoplysninger, som fremgår af p-automaterne.

    Uden for kommunens åbningstid vil du blive omstillet til vagtcentralen ved Trekant Brand.