Skip til hoved indholdet

Bevillingsnoter 2022 - afsluttede

Byrådet kan vedtage, at der for specielle områder skal gælde særlige bevillingsbetingelser indeholdende pålæg, beføjelser eller begrænsninger i forhold til de på bevillingsoversigten opførte beløb. For 2022 indeholder budgettet følgende forslag til bevillingsnoter, som er afsluttede.

Kommunaldirektøren er pålagt månedligt at fremsende redegørelse til Økonomi- og Strategiudvalget omkring forventningerne til den samlede budgetrealisering. Forvaltningsdirektørerne skal tilvejebringe bidrag for eget område, såfremt kommunaldirektøren anmoder herom.

Kommunaldirektøren er pålagt at udarbejde et likviditetsbudget for budgetperioden. Likviditetsbudgettet fremsendes til Økonomi- og Strategiudvalgets godkendelse i februar måned, og der udarbejdes månedligt en opfølgningsredegørelse til forelæggelse for Økonomi- og Strategiudvalget.

STATUS

Første skøn for den forventede budgetrealisering vil blive fremsendt til Økonomi- og strategiudvalget den 14. marts 2022. Fremsendelse vi i øvrigt ske i overensstemmelse med "Budgetstrategi 2023", der ligeledes forventes behandlet af Økonomi- og Strategiudvalget på mødet den 14. marts 2022. Likviditetsbudget er godkendt af Økonomi- og Strategiudvalget den 21. februar 2022. Noten er hermed afsluttet.

Ansvarlig: John Burchardt

Afsluttet: Februar 2022

Til opdatering af nedslidte fysiske rammer på Bramdrup Skole og Munkevængets Skole disponeres i 2022 ekstraordinært 2 mio. kr. af de i forvejen budgetterede midler til bygningsvedligeholdelse.

STATUS

Begge projekter er afsluttet.

Ansvarlig: Rita Brockstedt Andersen

Afsluttet: Ultimo 2022

Teknik- og Klimaudvalget blev den 9. juni 2021 orienteret om, at Sydtrafik efter et udbud af Kolding Kommunes busrutekørsel har til hensigt at indgå nye kontrakter om bybus-, lokal- og skoleruter. Kontrakterne vil medføre en besparelse på omkring 7 mio. kr. årligt – beløbet er dog behæftet usikkerhed, begrundet i opstarts- og følgeudgifter, hvis størrelse er uafklarede. Ny kontrakt gælder fra 1. juli 2022 og omdisponeringen har dermed halv virkning i 2022 og fuld effekt fra 2023.

Udbuddet vil få halv virkning i 2022 med hensyn til omkostningerne til buskørsel. Det endelige resultat af udbuddet vil formentlig først være indarbejdet i det endelige budget for Sydtrafik for 2022. Eventuelle budgetmæssige reguleringer i forhold til budgettet til kollektiv trafik for Kolding Kommune vil derfor først blive medtaget ved budgetopfølgningerne i 2022.

Teknik- og Klimaudvalget er – ligeledes den 9. juni 2021 – blevet orienteret vedrørende analyse af udviklingen af kapitalværdien på vejområdet for 2021-2040. Med baggrund i analysen er de mest presserende områder:

• Vejafvanding i byerne, der bliver mere og mere presserende i takt med, at der kommer flere og større stormflods- og skybrudshændelser

• Fortovene, som gennemsnitligt har en ret høj alder og kan komme i kritisk tilstand

• Broer og bygværker, hvor manglende vedligehold kan blive kostbart, fordi broer og bygværker har meget høje nyværdier.

På den baggrund pålægges det By- og Udviklingsdirektøren at tilføre den realiserede nettobesparelse på buskørsel på omkring 7 mio. kr. årligt til afhjælpning af efterslæbet på vejområdet.

STATUS

Vedligeholdelse af vejkapitalen er endnu ikke påbegyndt. Som beskrevet på Plan- og Teknik udvalgsmødet den 1. februar 2022 er der budgetteret med et merforbrug til etablering af busdepot. En del af de knap 3,5 mio. kr. der overføres til kapitalbevarende arbejder i 2022 anvendes derfor til busdepotet.

Ansvarlig: Rita Brockstedt Andersen

Afsluttet: Maj 2022

Det aftales, at prisen for mad til borgeren leveret fra Elbo Køkkenet og private leverandører, ikke må stige mere end den almindelige P/L-fremskrivning i 2022, set i forhold til prisen den 1. januar 2021.

Eventuelt øgede omkostninger ved madproduktion m.v., som ikke inddækkes ved P/L-fremskrivningen, er et fælles anliggende i 2022, der finansieres ved at Seniorpolitik tilføres midler svarende hertil.

STATUS

Regnskab fra Elbo Køkkenet og fritvalgspriser madservice har været behandlet i Byrådet den 30. august 2022.

Ansvarlig: Brian Urban

Afsluttet: August 2022

Senior-, Sundheds- og Fritidsdirektøren anmodes om en nøjere vurdering af, hvordan der skabes øget kontinuitet i hjemmehjælpen, således borgerne oplever, at der kommer færre forskellige hjemmehjælpere i hjemmet. Vurderingen skal omfatte både arbejdsområder for grupperne, personalegennemstrømning, rekrutterings- og efteruddannelsesmuligheder, og den deraf følgende økonomi. Vurderingen gennemføres så resultaterne kan indgå i drøftelserne forud for budget 2023 med mulighed for evt. igangsættelse af nye metoder i 2023 og derefter.

I forhold til personalegennemstrømningen ønskes følgende belyst:
• Hvor længe bliver hjemmehjælperne gennemsnitligt i stillingen?
• Hvorfor rejser de?
• Er der hjemmehjælpsgrupper, hvor der er større udskiftning, end andre?
• Hvis der er mere fleksibilitet i kørelisterne (arbejdsplanen), kan det så mindske udskiftningen af personale?
• Hvis den enkelte hjælper får mere ansvar, kan det så fastholde den enkelte hjælper, og dermed mindste udskiftning af personale?

Status, april 2024:

Projektperioden er afsluttet, og der er gennemført afprøvning af tre faste, tværfaglige teams, som betegnes "Borgerens team". De har været sammensat af en planlægger, to sygeplejersker og ti SOSUér samt haft en rådgiver og en demenskonsulent fast tilknyttet. I alt 185 borgere har været knyttet til de tre teams, hvoraf 56 af dem er borgere med demens. I alt 65 fagpersoner har deltaget. Fordelingen i alt i de faste teams er: 9 planlæggere, 12 SSAér, 21 SSHér, 6 sygeplejersker, 6 demenskonsulenter, 5 rådgivere, 4 ledere af hjemmehjælpsgrupper og 2 ledere af sygeplejegrupper.

Kontinuitet – antallet af forskellige hjælpere i borgerens hjem
To af de tre teams har kunnet vise en markant højere kontinuitet end de øvrige hjemmehjælpsgrupper. Gennemsnitligt i perioden fra uge 40–52 i 2023: Øvrige hjemmehjælpsgrupper samlet: 66%. Borgerens team City: 77%, Borgerens team Munkevænget: 73% og Borgerens team Seest: 65%. Data om kontinuitet kan fra 2024 tilgås af ledere og planlæggere i Targit.

Personalegennemstrømning
Personalegennemstrømingen er fulgt løbende, og opgjort for månedslønnede i 2023. Det skal bemærkes, at Munkevænget har haft en markant nedgang i personalegennemstrømning siden 2021. Den gennemsnitlige procent for 2023 er; Øvrige hjemmehjælpsgrupper: 28,19%, Munkevænget: 18,03%, Seest: 27,53% og City: 38,89%.

Sygefravær
Resultat af sygefraværet skal ses i sammenhæng med, at der parallelt er gennemført en fokuseret indsats for at nedbringe sygefraværet generelt og evt. forbedringer kan ikke isoleret tilskrives Borgerens team. Sygefraværet er opgjort med et gennemsnit over 2023, hvor kun Borgerens team Munkevænget har fungeret hele året. Øvrige hjemmehjælpsgrupper har en samlet gennemsnitlig sygefraværsprocent på 5,89%. Sygefraværsprocenten for de tre grupper med Borgerens team er hhv.; 3,9% i Munkevænget, borgerens team lidt højere, 6,3% i Seest, borgerens team lidt under og 11,3% i City,.

Borgertilfredshed
Der er gennemført en kvalitativ måling af udvalgte borgere og pårørendes tilfredshed ved opstarten af de tre teams og ved afslutningen af projektet i november 2023. Målingen viste, at borgere og pårørende generelt er tilfredse med den hjælp de får, og med at der kommer få faste medarbejdere i hjemmet. Målingen er gennemført i 2 andre grupper ud over de tre, som har deltaget i afprøvningen af Borgerens team. Der er ikke markant forskel på tilfredsheden mellem grupperne generelt, men der er ved undersøgelsen indhentet konkrete forslag til forbedringer.

Medarbejdertrivsel
Der er ikke markante forskelle på trivslen mellem grupperne generelt, men der er ved undersøgelserne indhentet konkrete forslag til at forbedre praksis, som også er blevet afprøvet. Medarbejdere i Borgerens team har været fulgt tættere og har løbende givet udtryk for stor tilfredshed med at arbejde sammen i et fast, tværfagligt team.

Økonomi i balance
De tre teams går ud af 2023 med merforbrug. Borgerens team har, fra 2024, et rehabiliterende fokus i stedet for et demensfokus, som - alt andet lige - bør bidrage positivt til økonomien. Erfaringerne fra projektperioden fra 2021-2023 indgår i afprøvningen med udbredelse af Borgerens team i hjemmehjælpsgruppen i Seest og sygeplejegruppen S2 i 2024.

Ansvarlig: Brian Urban

Afsluttet: Afsluttet

Social- og Arbejdsmarkedsudvalget bemyndiges til, på Byrådets vegne, at træffe afgørelse om fordeling af de såkaldte § 18 midler, inden for rammen af den på årsbudgettet afsatte bevilling. Social- og Arbejdsmarkedsudvalget kan endvidere subdelegere retten til fordeling af tilskud indtil 15.000 kr. til Social- og arbejdsmarkedsdirektøren.

STATUS

Noten er alene af teknisk karakter og betragtes som afsluttet.

Ansvarlig: Helle Damgaard

Afsluttet: -

Økonomi- og Strategiudvalget bemyndiges til at fastsætte priserne i kantinerne henhørende under administrationspolitik.

STATUS

Noten er alene af teknisk karakter og betragtes som afsluttet.

Ansvarlig: John Burchardt

Afsluttet: -

Økonomi- og Strategiudvalget bemyndiges til, på Byrådets vegne, at træffe afgørelse om internationale aktiviteter, inden for rammen af den på årsbudgettet afsatte tilskuds bevilling.

STATUS

Noten er alene af teknisk karakter og betragtes som afsluttet.

Ansvarlig: John Burchardt

Afsluttet: -

Der skal udarbejdes et revideret bud på ressourcebehov for fortsættelse af processen vedrørende udviklingen af Koldings Havneområder fra 2022 til 2024, med henblik på at realisere Byrådets vision om, at erhvervshavn, by og fjord skal bindes sammen via en udvikling af havneområdet i retning af ”mere by og en grønnere erhvervshavn”. Der er vedtaget en projektbeskrivelse i Økonomiudvalget den 14. juni 2021, som anviser den videre 3-årige udviklingsproces frem mod et beslutningsgrundlag om udviklingen af Koldings havneområder. Udviklingsprocessen skal danne grundlag for rammer og ny organisering af by- og havneudvikling. Projektbeskrivelsen har ophæng til såvel ejerstrategien og samarbejdsaftalen.

Det pålægges Kommunaldirektøren at optage dialog med Kolding Havn for at afklare, hvordan havnen kan bidrage til processen, herunder om havnen kan medfinansiere en række af de tekniske, miljømæssige og juridiske forundersøgelser, der er nødvendige for at klargøre et beslutningsoplæg vedrørende havnens fremtidige udvikling og organisering.

Den oprindelige bevilling er opbrugt i 2021 og der skal fra 2022 tilføres ressourcer til den fortsatte udviklingsproces. Ændringsforslag til budget 2022 viser et behov på 4 mio. kr. årligt i 2022, 2023 og 2024.

STATUS

Noten er uafklaret. Finansieringen er medtaget i overførselssagen 2021 - 2022, der blev godkendt af Byrådet på mødet den 26. april 2022.

Ansvarlig: John Burchardt

Afsluttet: Maj 2022

Det pålægges Kommunaldirektøren at udarbejde en handlingsplan for realisering af de budgetterede salgsindtægter til forelæggelse for Økonomi- og Strategiudvalget i januar måned.

Kommunaldirektøren er pålagt kvartalsvis at fremsende en samlet redegørelse vedrørende den forventede regnskabsrealisering, vedrørende jordpolitik omhandlende køb af jord, byggemodning og salg, inklusiv salg af fast ejendom. Forventes budgettet ikke realiseret, skal redegørelsen indeholde forslag til bevillingsberigtigelse.

Byrådet tilkendegiver, at målet om til enhver tid at have en tilstrækkelig jordreserve til dækning af behovet for bolig- og erhvervsjord, realiseres over tid ved, at området budgetteres udgiftsneutralt. Et realiseret overskud bliver inden for området.

STATUS

Udgået og erstattet af den nye økonomimodel for køb, salg og byggemodning.

Det pålægges By- og Udviklingsdirektøren at arbejde videre med at søge ekstern finansiering til etablering af en ny bro over forbindelsesvejen i Christiansfeld. Såfremt der findes ekstern finansiering svarende til ca. 50 % af den samledes anskaffelsessum (ca. 11 mio. kr. ekskl. gavemoms) er det aftalt i forligskredsen, at den kommunale egenfinansiering, vil blive prioriteret fra råderummet til budget 2023.

STATUS

Med budgetvedtagelse 2024-27 er der tilført 5. mio. kr. til projektet. Men en forventning om faldende materialepriser, særligt på ståldelen, og det forøgede budget, forventes broen at være finansieret.

Ansvarlig: Rita Brockstedt Andersen

Afsluttet: September 2023

By- og Udviklingsdirektøren pålægges at skabe sammenhæng mellem det udarbejdede ændringsforslag for moderniseringen og udviklingen af Aksel Olsens hjem, den udarbejdede udviklingsplan for Geografisk Have og afklaring af eventuel fondsbidrag.

De i 2023 afsatte midler på 3,0 mio. kr. er primært tiltænkt moderniseringen og udviklingen af Aksel Olsens hjem. I det omfang midlerne ikke kan dække den samlede udgift er Byrådet indstillet på at finansiere resterende behov via Investeringsfonden.

I forhold til den samlede udviklingsplan for Geografisk Have afklares om der fremsendes særskilt ændringsforslag til budget 2023 for den del eller om fondsmidler muliggør en samlet løsning. Ligeledes finansieres driftsudgifter, i forbindelse med meddelelse af anlægsbevilling til projektet, via Budgetreserven.

By- og Udviklingsdirektøren tager primo 2022 initiativ til, at det samlede Byråd får gennemgået udviklingsplanen for Geografisk Have, herunder udviklingen af Aksel Olsens hjem.

STATUS

Det samlede Byråd fik en gennemgang af udviklingsplanen for Geografisk Have i forbindelse med sommerafslutningen for Byrådet i 2022. Selve arrangementet foregik i Geografisk Have.

Kulturudvalget behandler særskilt ændringsforslag til budget 2023 fra Geografisk Have vedrørende nyt indgangsparti.

Noten afsluttes

Ansvarlig: Rita Brockstedt Andersen

Afsluttet: August 2022